Bogkanon

VI elsker at læse

Vi har et stort fokus på børnenes sproglige udvikling, og der spiller højtlæsning og samtale om bøgerne en helt afgørende rolle. Vi læser for børnene flere gange hver dag, og vi arbejder efterfølgende kreativt, musikalsk og med bevægelse, ud fra de bøger vi læser.
Bøgerne er valgt ud, så de også spiller sammen med de pædagogiske læreplaner, hvor der både arbejdes med faglitteratur og skønlitteratur hen over hele året. Men udvalgte bøger har fået en særlig status. De er nemlig en del af en ny, fælles bogkanon for de to huse.
Både personale og børn har arbejdet med at vælge bøgerne til kanonen. Nogle af titlerne har de voksne valgt, fordi de er klassikere og understøtter det pædagogiske arbejde. Andre af bøgerne er valgt, fordi børnene simpelt hen elsker at få dem læst højt.

LæseVug

TINGBAKKENS BØRNEHUSES BOGKANON OM ”DET GODE BØRNELIV”
I løbet af den tid, man er barn i vores institution, vil man lære nogle rigtig gode bøger at kende. Vi læser for børnene flere gange dagligt. Det understøtter vores arbejde med de seks temaer i læreplanen. Bøgerne i kanonen er valgt af børn og voksne i fællesskab.
                                                                                                      HØJTLÆSNING STYRKER

•  Børnenes ordforråd, formuleringsevne, nysgerrighed og fantasi
  •  Børnenes evne til at koncentrere sig, holde fokus samt fordybe sig i læring og leg
  •  Børnenes sociale kompetencer og hjælper dem til at kontrollere egne følelser og blive en del af et større fællesskab